Så här fungerar kundval

Gävle kommun inför kundval inom hemtjänsten from 2012-04-01.

Detta medför att du som beviljats hemtjänst kan själv bestämma vem som ska utföra tjänsterna, en godkänd privat utförare eller kommunens hemtjänst. Kundvalet betyder helt enkelt att du själv får bestämma vad som är viktigt för dig och en aktör som efterlever detta.

Smidig att välja ny eller byta utförare
Vill du ändra leverantör av din hemtjänst så kontaktar du din biståndshandläggare som hjälper dig. Man kan även kontakta oss så hjälper vi dig att komma i kontakt med en biståndshandläggare.

Valbar extrahjälp
Oavsett om du väljer en privat aktör eller kommunen så blir kostnaden för hemtjänsten den samma. Dock så har vi privata aktörer möjlighet att erbjuda extratjänster, dessa tjänster omfattas inte av biståndsbeslutet utan du bestämmer själv vad du behöver hjälp med och betalar direkt till Gefle Seniorservice.

Så här väljer du en ny leverantör genom kundvalet

1. Kontakta sin biståndshandläggare

Kommunens Biståndshandläggaren är de som bestämmer vilka tjänster och vilken service du har rätt till. Han eller hon kan även bistå med att fylla i rätt blankett.

2. Kontakta Gefle Seniorservice

Vi finns på Kryddstigen 33. Telefon nr: 026-516200 alt. 070-3546456.

3. Hur kan vi hjälpa dig?

När kommunen godkänt ditt val av oss som utförare så tar vi kontakt med dig och eventuella närstående och bokar ett möte. Tillsammans går vi igenom dina behov och tar fram en plan för hur vi kan stödja dig på bästa sätt.

4. Har du önskemål om mer hjälp än vad som beviljats?

Om du vill ha extrahjälp med saker som inte ingår i dina biståndsbedömda insatser, till exempel fönsterputs, snöskottning, strykning, ledsagning eller storstädning kan du köpa det i form av tilläggstjänster. De flesta vanliga tilläggstjänster faller in under kategorin hushållsnära tjänster där du bara betalar 50% av kostnaden (dras av direkt på faktura).

Känns det krångligt?
Du är alltid välkommen att ringa oss direkt för att få hjälp med dina frågor!